بازدید 582

اخطار  دبیرکل جدید ناتو به اروپا

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، از اول اکتبر سال جاری به عنوان دبیرکل جدید «ناتو» شروع به فعالیت خواهد کرد.
کد خبر: ۱۲۴۴۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۴ 27 June 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از العربیه، مارک روته، نخست‌وزیر هلند، از اول اکتبر سال جاری به عنوان دبیرکل جدید «ناتو» شروع به فعالیت خواهد کرد.

 این تصمیم پس از پایان دوره ۱۰ ساله ینس استولتنبرگ، دبیر کل کنونی ناتو، گرفته شد. دوره‌ فعالیت استولتنبرگ به دلایل مختلف، از جمله جنگ اوکراین، چندین بار تمدید شده بود. نمایندگان کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، موسوم به «ناتو»، چهارشنبه ششم تیر، انتصاب روته در منصب جدیدش را تایید کردند.

روته در مصاحبه‌ با «العربیه» در لاهه، درباره نامزدی خود برای رهبری ناتو صحبت کرد. او گفت هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و پرونده همچنان باز است، هرچند او نامزد اصلی برای این منصب است. روته حمایت کشورهای بزرگ ناتو مانند ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان را دارد. ترکیه نیز به جمع کشورهای حامی او پیوست. حمایت آنکارا از روته باعث تقویت کارزارش برای نشستن روی صندلی دبیرکل ناتو خواهد بود.

مارک روته در پاسخ به سوالی درباره رقابتش با کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی، و نظرات او در مورد روسیه گفت: «تاریخ در روابط این منطقه با روسیه نقش دارد.» کایا کالاس از سیاستمداران اروپایی است که مواضع سخت‌گیرانه‌تری در برابر روسیه دارد. برخی از اظهارات کالاس درباره روسیه به عنوان «نقض خطوط قرمز» ناتو در جلوگیری از مواجهه مستقیم اروپا با مسکو تلقی شده است.

‌روته پیش از آغاز جنگ اوکراین نیز با مسکو اختلاف داشت. او روسیه را مسئول سرنگونی هواپیمای مسافربری «ام‌اچ‌17» (MH17) دانست که منجر به کشته شدن 196 شهروند هلندی شد. روته همچنین اروپا را تشویق کرد که وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهد.

نخست‌وزیر هلند، همچنین، از مهارت مذاکره با جو بایدن و دونالد ترامپ، دو نامزد برجسته انتخابات آینده آمریکا برخوردار است. او از سال ۲۰۱۰ به عنوان نخست‌وزیر هلند در قدرت است و زمانی که ترامپ در کاخ سفید بود، توانست به خوبی از پس رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی او برآید. روته در سال ۲۰۱۸ و در اقدامی کم‌نظیر، دو بار صحبت‌های ترامپ در کاخ سفید را قطع کرد.

ترامپ پیشتر با اظهارات خود موجی از خشم را در اروپا برانگیخته بود. او گفته بود اگر در انتخابات نوامبر پیروز شود، از اعضای ناتو که «هزینه کافی پرداخت نمی‌کنند»، حمایت نخواهد کرد. ترامپ همچنین گفت مسکو را تشویق خواهد کرد به این کشورها حمله کند.

مارک روته درباره نگرانی اروپایی‌ها از اقدامات ترامپ گفت: «اروپا باید بیشتر برای دفاع هزینه کند و تولید مهمات را افزایش دهد. این نیاز نه تنها به دلیل احتمال بازگشت ترامپ است، بلکه اروپا باید حمایت خود از اوکراین را افزایش دهد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری